قرارگرفتن کتاب تاریخ اقتصادی شهر مشهد در کتابخانه جدیدالتاسیس بریکس پلاس «فورد در برابر فراری» در شبکه نمایش روایت یک جدایی «در انتهای شب» پخش مسابقه «قهرمان» از تلویزیون پایان نگارش فیلم نامه سریال «محله چینی‌ها» دیوید فینچر «زندگی و زندگی» در راه روسیه حسن پورشیرازی بهترین بازیگر جشنواره ترانسیلوانیا شد حکایت ۳ عابر و جهان بینی برعکس پیرمرد نابینا درباره قدرت الله ایزدی، کمدین اصفهانی که عشق امام رضا(ع) زندگی‌اش را دگرگون کرد مینی‌بوس تبلیغاتی نگاهی به نمایشگاه «وضوح ناقص» در نگارخانه آسمان مشهد | آدم‌هایی که خودشان را به یک شیشه نازک مات نزدیک می‌کنند معرفی اعضای هیئت داوری بخش عکس جشنواره «مهروشید» + اعلام اسامی راه‌یافتگان روکشی مهوع با رنگ‌های شاد! | درباره «سال گربه» فیلم جدید مصطفی تقی زاده جزئیات فروش سینما‌های خراسان رضوی در خرداد ماه ۱۴۰۳+اینفوگرافی مادری که خودش ناف را قیچی می‌زند نقد و بررسی کتاب «زبان اینترنتی فارسی» معرفی نامزد‌های ایرانی جایزه آلما مقایسه دیدگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره فرهنگ و ادبیات
سرخط خبرها

نخستین اکران مردمی مستند "امیدبان" در مشهد | سند ملی امنیت غذایی در راستای حفظ محیط زیست در دولت رئیسی امضا شد

  • کد خبر: ۲۳۲۱۵۱
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۶
نخستین اکران مردمی مستند
مجموعه مستند "امیدبان" به کارگردانی و نویسندگی محمدصادق دهقانی برای نخستین بار در مشهد اکران شد.

به گزارش شهرآرانیوز، حفظ محیط زیست وقتی دغدغه باشد باعث می‌شود محمدصادق دهقانی که سال‌هاست حرفه‌اش فیلمسازی و مستندسازی است به فکر ساخت مجموعه مستندی باشد که علاوه بر پاسخ به دغدغه‌اش در این باره، به دنبال ایجاد امید در مستندش باشد. به همین دلیل بعد از اینکه پیشنهاد ساخت چنین مستندی به او می‌شود در اولین گام به سراغ محمد درویش، فعال محیط زیست و کنشگر اجتماعی می‌رود و از او مشورت می‌گیرد تا به سراغ آدم‌ها و سوژه‌هایی برود که برای محیط زیست عمرشان رفته تا امید را در وطن و ایران رونق دهند. 

مستند "امیدبان" ساخته محمدصادق دهقانی که شامل چند قسمت است و هر کدام به موضوعی حیاتی در محیط زیست می‌پردازد امروز میزبان نگاه دغدغه‌مندان محیط زیستی مشهد به لطف "بنیاد حرکت انسانی" در سینما مهر کوهسنگی بود تا بیش از پیش هم آنها را نسبت به خطراتی که در حوزه محیط زیست در پیش است آگاه کند و هم امید رسیدن برای ساخت و زنده کردن تالاب‌های به خاک نشسته "کمجان" و احیای گونه‌های نادر حیوانی در کشور ایجاد کند.

"امیدبان" به دنبال دمیدن روح امید در حوزه محیط زیست است

محمدصادق دهقانی، کارگردان و نویسنده مجموعه مستند "امیدبان" درباره ساخت این اثر بعد از اکران آن در سینما مهر کوهسنگی گفت: امیدبان از آنجایی در من شکل گرفت که هر بار فیلمی درباره آلودگی محیط زیست یا خشکی تالاب‌ها یا انقراض حیوانات می‌دیدم تنها کاری که می‌کردم گلایه بود و غالبا هر کسی هم در این باره حرف می‌زد همینطور بود در حالی که ممکن بود آن فرد تخصصی هم در این زمینه نداشته باشد.

صادقی ادامه داد: تصمیم گرفتم درباره زندگی و روح امید در حوزه محیط زیست گام بردارم و به جای اینکه فقط درد‌ها را نشان بدهم با مشورت‌هایی که با مهندس درویش، فعال محیط زیست ایران داشتم به همراه تیم تولید تصمیم گرفتیم امید را در محیط زیست به تصویر بکشیم؛ لذا با این رویکرد به سراغ آدم‌هایی رفتیم که به جامعه محلی خود امید بخشیدند و روح زندگی را در آنها به وجود آورده بودند و در نهایت "امیدبان" ساخته شد. 

وی با اشاره به سختی‌ها و موانعی که در راه تولید این اثر برای زندگی شخصی‌اش به وجود آمده بود گفت: با وجود کرونا و مشکلات و غم‌های بزرگی که برایم پیش آمد باز هم سعی کردم از غمی که دارم کار بزرگی بسازم و در این مسیر ناامید نشدم.

دهقانی خطاب به شرکت کنندگان در این رویداد ابراز کرد: هر یک از شما هم که در این محفل شرکت کردید و به نحوی در حوزه محیط زیست فعالیت دارید می‌توانید امیدبان محل زندگی خود باشید و در هر زمینه‌ای که مشغولید نگهبان امید اطرافیانتان باشید و برایش تلاش کنید. 

صحبت‌های محمدصادق دهقانی که تمام شد، نوبت به میهمان بعدی بنیاد حرکت انسانی رسید که سخت همه را مجذوب حرف‌هایش کرد و از دغدغه‌هایش برای محیط زیست گفت. محمد درویش که مشاور پروژه و مستند "امیدبان" است و سال هاست به عنوان فعال محیط زیست و کنشگر اجتماعی در کشور شناخته می‌شود گفت: همه ما یاد گرفتیم چطور به عنوان یک انسان در راستای حفظ محیط زیست گام برداریم. وظیفه ما کنشگر‌های محیط زیست این است که وقتی به جای جای ایران سر می‌زنیم فعالان این عرصه را به دیگران هم معرفی کنیم، اینها سرمایه‌های وطن هستند که باید قدرشان دانسته شود. 

امضای سند ملی امنیت غذایی در دولت شهید رئیسی

درویش با بیان این مطلب که وضعیت محیط زیست ایران مطلوب نیست به برخی خطرات زیست محیطی اشاره کرد و ادامه داد: در شرایطی زندگی می‌کنیم که طبق آخرین بررسی مجلس شورای اسلامی ایران، ۱۱ و ۲ دهم میلیارد دلار از سرمایه و بودجه کشور صرف مبارزه با آلودگی هوا می‌شود و سالانه ۵۰ هزار نفر جان خود را بخاطر این موضوع از دست می‌دهند. نرخ فرسایش خاک در کشورمان ۸ برابر نرخ متوسط جهانی است، تعداد یوزپلنگ‌های آسیایی به کمتر از ۲۰ رسیده است. فاضلاب خام بیش از ۳۰ سال است وارد کشف رود می‌شود که می‌تواند منجر به ناراحتی‌های گوارشی و بیماری‌های نادر و مشکلات زیست محیطی گسترده شود و اینها بخشی از این مشکلات است. 

وی با تاکید بر این مطلب که باید در میان این همه سیاهی، تلاش کنیم امید را در جامعه بارور کنیم از آنها که به دنبال خدمت در این کشور هستند حمایت کنیم.

درویش به تنظیم سندی که چهار سال پیش در راستای حفظ محیط زیست با نظر ۱۵۰ کارشناس عالی رتبه کشور صورت گرفته اشاره کرد و افزود: این سند را در دوره دوم دولت روحانی ارائه کردیم ولی متاسفانه بر خلاف آنکه روحانی خود را زیست محیطی‌ترین دولت تاریخ ایران می‌دانست به دلیل اینکه می‌ترسید تراز‌های تجاری دولتش منفی شود زیر بار امضای آن نرفت، اما بالاخره این سند با عنوان "سند امنیت غذایی ایران" سال ۱۴۰۲ در دولت شهید رئیسی به امضا رسید و توانستیم سندی ملی که تا ۱۱ سال دیگر اعتبار دارد در راستای حفظ محیط زیست طراحی و تنظیم کنیم.   

این فعال زیست محیطی در پایان با تاکید بر این مطلب که بسیاری از قوانین در کشور به نفع مردم وجود دارد که از آن بی اطلاعیم و روی زمین مانده ادامه داد: مطالبه، راهکار عمل به این قوانین است. حال که سند "امنیت غذایی ایران" وجود دارد وظیفه ما آشنایی با بند‌های این سند و مطالبه آن از مسئولان و دولت در سطوح خرد و کلان است و از فردی که تا چند روز آینده قرار است بر مسند ریاست جمهوری بنشیند باید اجرای آن را مطالبه کنیم.

گفتنی است مجموعه مستند "امیدبان" ساخته محمدصادق دهقانی به زودی از شبکه مستند صداوسیمای کشور پخش خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->